The four letter word

vila1.jpg

The four letter word

Vilket ord tänker jag på när jag påstår att det kan utgöra en av de viktigaste framgångsfaktorerna och samtidigt vara en ytterst potent medicin när det gäller prestation, välbefinnande och behandling av skador?

De senaste 10-15 åren så har många överbelastningsskador som kommer av för mycket träning behandlats med diverse belastande träningsprogram. Forskning visar att belastningsträning är en av de mest verksamma åtgärderna när det gäller att återhämta sig från smärtor, bland annat i senor eller muskelfästen som är den vanligaste vävnaden för överbelastningsskador. Det finns exempelvis gott om studier som visar god effekt av styrketräning som rehabilitering av hälsenor och knäskålssenor. Mindre säkert verkar det vara att senor runt axelleden och armbågen svarar lika bra på tyngre belastning.

 

På kliniken möter jag ibland atleter som redan är igång med rehab av sin skada sedan ett tag. De har inte upplevt någon positiv effekt av belastningsträningen hittills, trots att den ibland pågått under flera månader! Ja, jag har faktiskt exempel på tränande som har hållit på under mer än ett år med en och samma axelskada utan att få någon förbättring att tala om! Effekten av träningen under den perioden är ju till synes lika med noll, personen skulle lika gärna, eller kanske ännu hellre, spelat schack än att gå till gymmet och inte kunna prestera.

 Ordet jag efterlyser är naturligtvis ”vila”. Ett så enkelt litet ord men ändå så laddat att det kan få idrottare och atleter att rysa av avsky om det uttalas i deras närhet.

 

DIY

I diverse träningskretsar som exempelvis inom Cross-fit så finns det en ganska utbredd ”gör det själv”-mentalitet, vilket är jättebra! Många småskador och känningar kan jobbas bort genom att stretcha eller belasta på något sätt med någon fiffig liten övning. Dock när det gäller svårare fall av skada eller överbelastning så kan det krävas lite mer kvalificerade metoder är en foamroller eller en lacrosse-boll för att komma tillbaks till full träning igen. Var finns de svaga länkarna som gör att du överbelastar dig? Har din träningsprogrammering gått för snabbt fram? Har du tillräcklig rörlighet för den uppgift din kropp skall utföra?

 

Det första jag brukar ta reda på när jag träffar en patient med en överbelastning är om personen gett skadan en chans att verkligen läka. För tänk själv: Ett skrapsår någonstans på huden läker ju nästan aldrig om du hela tiden pillar bort skorpan på såret. Testa själv någon gång genom att sätta på ett silikonmembran (finns på apoteken och används för brännsår) över såret. Du kommer märka att det såret är i princip borta på några enstaka dagar. Och varför det då? Jo, det har fått vila! På samma sätt kan en irriterad sena reagera om den slipper belastningen som den en gång fick ont av. Dock skall sägas att senor kan behöva betydligt längre återhämtningstid än ett skrapsår, tyvärr…

 

Rehabprogram och belastningsprogressioner i all ära men för tidigt insatt träning, eller för tuff behandling i ett skadeområde riskerar att fördjupa skadeläget och bara skapa längre konvalescens hos den som vill kunna prestera på träning och tävling.

 

Så vänd på tanken. Trots att vila och avlastning känns väldigt passivt och faktiskt en smula omodernt i dessa belastningstider så kan det med rätt tajming och omfattning faktiskt vara ”most bang for the buck” i form av tidsinsats när det gäller återhämtning från skador. Det vill säga avlastning kan vara den åtgärd som snabbast får dig att känna dig mindre skadad.

 

Ta det försiktigt med vilan

Samtidigt som vila kan vara fantastiskt som åtgärd så skall den sättas in med en eftertanke och ständigt utvärderas under tiden. Som du kan misstänka så ökar du ju inte din kapacitet med vilan. Du blir heller inte världsmästare genom att vila dig i form. Nej, belasta skall du, men skulle du nu råka ut för en skada eller överbelastning någonstans, testa att avlasta först innan du ger dig på en massa hyss i form av smärtsamma belastande övningar.

Generellt kan sägas att en ordentlig överbelastning kan ta mellan två till sex veckor innan den värsta irritationen är över och vävnaden börjar svara bra på belastning igen. Då gäller det att hitta en adekvat progression och åtgärd för att bli frisk på riktigt och kunna prestera igen. Det ämnet har jag också mycket att säga om men det får bli en annan gång. Väl mött till dess!

/Anders Benktander, leg. naprapat.